Sunday 23 December 2012

Aku Kenal Dia 4

cerita sebelumnya

BAB 1

"Aaaaaargh...sa..sa...kit!", tersangatlah bila kaki ini bila diurut tanpa belas kasihan. Cikgu Jaafar cuma tersenyum. Tok Bak juga hanya mengukir senyum. Seolah-seolah jeritan dan rontaan aku sekadar lakonan semata. "Ni betul-betul sakit ni Cikgu. Saya memang tak mampu nak tahan dah ni. Perlahan sikitlah Cikgu", akhirnya aku bersuara. "Orang lelaki kenalah tahan sakit. Kalau saya urut perlahan, jawabnya susahlah nak baik. Kena sepak terajang kat padang bola tu ok, takkanlah kena urut sikit dah menjerit-jerit sampai nak runtuh rumah saya", Cikgu Jaafar meneruskan urutan tanpa belas diikuti tawa Tok Bak.

Sesi mengurut selesai. Aku dapat rasa perjalanan darah di kaki kembali normal. Namun bisa sakit dek urutan Cikgu Jaafar masih berbaki. Dua keping Not RM10 ku keluarkan lalu kuhulurkan kepada Cikgu Jaafar sebagai tanda terima kasih atas urutan yang menyakitkan sebentar tadi. "Cukup tak Cikgu?", soalku. Almaklumlah, ini baru kali pertama aku berurut dengan seorang guru silat yang sangat handal di gelanggang. Cikgu Jaafar mengukir senyuman sambil menganggukkan kepala tanda terima kasih sekaligus bersetuju dengan harga yang aku berikan.

"Ingat Hairi, jangan terlalu banyak berjalan. Berdiri pun perlu dikurangkan. Jadi kaki kamu tu takkan terbeban", Cikgu Jaafar memberi pesan. Aku cuma mampu mengukir senyuman. "Dua kali seminggu kaki kamu perlu diurut", Cikgu Jaafar menokok. "Insya-Allah Cikgu. Saya akan datang lagi nanti", jawab aku cuba berbahasa.

"Kaki kamu tu sebenarnya dah lama sakitkan? Kenapa terus bermain kalau diri dah tak mampu? Tayar kereta kalau dah kurang angin kemudian kamu teruskan juga pemanduan, lama kelamaan tayar tu akan pecah. Natijahnya berlaku kemalangan. Bukan tayar sahaja yang perlu diganti. Kereta yang remuk akibat kemalangan tu juga perlu dibaiki. Kamu fahamkan maksud saya?", rahsiaku pecah di tangan Cikgu Jaafar. Pasti Tok Bak akan menyambung sepanjang perjalanan pulang nanti. Aku hanya mampu menundukkan kepala mengiyakan kata-kata Cikgu Jaafar.

Tok Bak mengucapkan terima kasih kepada Cikgu Jaafar dan kami meminta izin untuk beransur pulang. Aku membototi Tok Bak ke kereta. Perjalanan pulang sepi. Tanganku mencapai punat radio. Lagu Hitam Manis berkumandang di Klasik Nasional. Tok Bak hanya diam. Aku juga diam. Telahan ku meleset.

Tok Bak membantuku keluar dari perut kereta. Tok Mak menunggu di muka pintu tapi tidak bersendirian. Dalam kesamaran malam, mataku melilau dan akhirnya terpandang kelibat Perdana Hitam milik Papa. Debaran terasa. Apa motif Papa? Jarang Papa pulang pada waktu begini. Aku mula tertanya-tanya di dalam hati.

bersambung....

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More