Thursday 20 December 2012

Aku Kenal Dia 3

cerita sebelumnya...

BAB 1

"Kaki kamu tu teruk sangat cederanya?", soalan dari Tok Bak seusai aku keluar dari bilik air. "Biasalah Tok, boleh jalan lagi ni kira tak teruklah..", jawapan diberi sambil senyuman terukir. "Sampai bertongkat pun kata masih tak teruk. Berapa lama nak sembuh sakit tu? Tak nak berubat kat hospital ke cari dukun kampung?", Tok Bak kerisauan melihat keadaan aku.

"Kenapa main kalau kaki tu cedera? Bila kalah kamu pula yang dikatakan makan suap. Bukan ke menyusahkan diri sendiri tu namanya?", sampuk Tok Mak. "Masa game hari tu rasa boleh main Tok Mak. Tapi tiba-tiba rasa sakit. Ingatkan mampu, tak sangka sampai bertongkat jadinya", mencari dalih cuba mempertahankan diri.

"Awak jangan degil sangat Encik Izlan. Kecederaan yang bakal awak terima nanti bukan boleh sembuh sebulan dua. Kalau awak terus bermain tanpa menghiraukan nasihat saya, kebarangkalian untuk awak bertongkat secara kekal itu tinggi", bebelan Min masih terngiang. Siap guna ayat kebarangkalian tu. Macam subjek Matematik lah pula.

Implikasi bertongkat ni memang telah aku ketahui. Namun, semangat membara bila pasukan kami ketinggalan menyebabkan aku nekad bermain. Kata orang, kusangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Larianku yang pada mulanya laju semakin perlahan. Keadaan padang yang becak menyulitkan lagi keadaan dan akhirnya peluang yang terhidang di hadapan jaring dilepaskan dan disusuli dengan cemuhan. Memang dah nasib aku agaknya.

"If you play well and score that goal, we will be the champhion! Now what you have done? Do you happy with this situation? You are useless! You have made a huge mistake!", herdikan dari jurulatih mat salih yang sangat mengguris. Bagaikan aku tidak berguna langsung dalam pasukan. Kalau hati kuman tu kecil, kecil lagi hati aku mendengar kata-kata itu. Senget dan sengal. Aku rindu jurulatih tempatan. Walau kalah mereka tetap mempertahankan pasukan. Walau menyalahkan, mereka tetap akan memujuk dan memaafkan.

Maghrib menjelma dan aku mengikut rutin Tok Bak ke masjid. Selepas Isyak, Tok Bak mengajak aku bertemu dukun Jaafar. Seorang guru silat yang pandai mengurut juga guruku ketika aku sekolah rendah. Cikgu Jaafar anak murid moyangku. Kenal lagi kah Cikgu dengan aku? Persoalan itu tidak membimbangkan berbanding kesakitan yang bakal aku hadapi bila diurut nanti.

bersambung...




0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More