Tuesday 18 December 2012

Aku Kenal Dia 1

BAB 1

Angin sepoi-sepoi bahasa bertamu menyapa. Nota-nota yang kutulis tadi kini berselerakan. Langkah longlai ini kugagahkan mengutip. Siapa sangka lelaki ini berubah berubah watak. Walau pahit tetap perlu ditelan. Walau sakit tetap perlu menahan. Kesasaan fizikal bukan penentu kekuatan mental. Itulah hakikatnya. Kritikan, hinaan serta tomahan yang dilempar tidak tertahan lagi oleh diri ini. Dan akhirnya aku menjejak kaki di bumi yang tenang ini untuk mencari penawar.

Bukan berniat untuk melarikan diri tetapi lebih kepada mencari ketenangan selepas mencipta ketegangan. Kerjaya yang aku bina kini aku tinggalkan buat sementara atau mungkin selamanya. Keadaan yang memaksa. Keadaan yang menentukan segala. Kata-kata manusia yang hilang semangat. Kata-kata manusia yang cuma pasrah dan berserah.

Melihat pemandangan hijau, mendengar kicauan burung dan ditemani bunyi unggas sangat mendamaikan. Jauh dari hiruk pikuk kota metropolitan. Jauh dari wartawan, kawan dan juga lawan. Kata orang, tempat jatuh lagi dikenang. Sebab itu aku pasti dengan pelarian ini. Moga aku mampu bangkit dan mendapatkan semula semangat yang hilang.

"Biar merangkak dalam gelap. Jangan meraba dalam terang. Bangkit bila rebah. Jangan rebah terus menyerah", kata-kata Tok Bak masih terngiang-ngiang tatkala aku menjejak kaki  di sini.

Sejak aku menjejakkan kaki di sini, Tok Bak dan Tok Mak selalu menasihatkan aku. Mengajak aku bergaul dan hidup dengan orang. Memberi semangat supaya aku boleh bangun. Mengimbau kenangan dan kejayaan indah aku yang lampau serta memberi kata-kata perangsang. Mereka agak sedih dengan keputusan dan perubahanku.

" Saya akui itu salah saya. Saya mensia-siakan peluang yang ada. Saya dah buat silap. Saya faham kalau anda sukar menerimanya", jawapan aku tika diaju pelbagai soalan. "Tapi anda seperti sengaja melakukannya. Anda tidak mengejar seperti selalu. Ada pihak persoalkan sama ada anda dibeli atau tidak. Apa komen anda?", persoalan terus diaju..

Setelah keputusan kubuat tanpa berfikir panjang dengan cara kurang waras dan tidak rasional, Papa agak gembira. Mama hanya neutral. Membantah tidak bersetuju juga tidak. Sejak dari dulu Papa kurang bersetuju dengan jalan yang kupilih ini. Bagi Papa, bidang yang aku ceburi ini tidak akan ke mana. Jangka hayat yang singkat tapi perlu pengorbanan yang besar. Pulangan belum tentu lumayan. Kepala business pasti berfikir begitu. Bagi Mama pula menyokong kerana tahu ini memang minatku tetapi sentiasa risau andai kecederaan melanda. Ini pula kepala seorang doktor.

Walau bagaimanapun aku tetap bersyukur kerana mereka tidak pernah membantah. Aku tahu yang mereka risau akan masa depan aku. Sekarang sudah terbukti kesuraman melanda dan kelamnya masa depan aku.

bersambung...

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More