Wednesday 19 December 2012

Aku Kenal Dia 2

cerita sebelumnya..

BAB 1

"Apa yang nak dimenungkan lagi? Semalam adalah sejarah. Usah dikenang. Fikirkan masa depan", suara Tok Mak memcah lamunan. Bukan termenunglah Tok Mak. Ni tengah fikirkan masa depan lah ni. Saja ambil angin kat kebun ni. Sejuk sikit. Tenang dan damai". "Lepas ni kamu akan ke mana? tak kan nak terus sembunyi..", tambah Tok Mak. "Isy, mana ada orang sembunyi Tok Mak. Orang balik kampung nak jenguk Tok Mak dan Tok Bak. Nak berehat. Lepas ni orang ingat nak tolong Tok Bak jaga kebun ni la", jawabku.

"Sungguh?" soal Tok Mak. "Sungguh apanya?", soalan dibalas dengan soalan. "Sungguh kamu nak jaga kebun ni? Tak rindu ke dengan padang bola tu? Kontrak kamu tu nanti macam mana? Papa kamu mesti tak setuju. Rajuk tu janganlah berpanjangan cu", Tok Mak memulakan ceramah. Aku hanya mampu tersenyum. Papa mungkin tak setuju aku tolong Tok Bak jaga kebun. Tapi tak bermaksud Papa tak bersetuju aku gantung but.

Tongkat yang tersandar di pokok kelapa sawit kucapai. Dengan payah aku melangkah. Tuala kucapai dan terus bilik air untuk membersihkan diri. Melihat kaki yang agak kaku ini, aku teringat pada Min. Doktor yang menyimpan semua rahsia tentang tahap kesihatan dan kecederaan aku.

"Saya tak boleh beri jaminan yang awak boleh main. Keadaan awak agak serius. Nasihat saya, awak perlu berehat panjang"

"Main separuh masa je ok kan?", soalan degil aku ajukan. " Kan saya kata tadi awak kene berehat panjang..", jawab Min dengan nada geram. Mungkin geram dengan kedegilanku. Bukan sekali dua aku melawan arahan dan nasihatnya.

"Saya tak ada masa untuk berehat. Seperti biasa, tolong simpan semua maklumat perubatan saya dari pengetahuan semua termasuk keluarga saya dan Dr Aleeya.", aku bersuara. "Tapi..", Min cuba bersuara namun aku terus mencelah. "Nokhtah dan tak ada tapi-tapi lagi", sedikit tegas aku bersuara.

Min aku tinggalkan tanpa sempat dia berkata-kata dan aku tahu dia tidak akan pernah berani untuk memecahkan rahsia ini. Rahsia aku dan Min. Rahsia antara seorang doktor muda dengan pesakit yang degil.

Hari ni amaran Min jadi nyata. Menyesalkah aku? Jawapannya tidak. Tidak sama sekali. Aku tak pernah menyesal. Ini jalan yang aku pilih dan aku kene terima segala akibatnya.

bersambung...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More