Wednesday 8 May 2013

K.A.M.I

"Abang Rizq, ini Kay dan yang skema tu pula I. Both of them are my roomate", aku memperkenalkan rakan-rakan sebilikku kepada Abang Rizal yang lebih mesra dipanggil dengan gelaran Abang Rizq. "Salam perkenalan. Abang Rizq", kata Abang Rizq. "Kau bawa bodyguard siap-siap bhai!! Masak aku", ujar Abang Rizq sambil menepuk bahuku. Aku sekadar melepaskan  senyum. "Jadi ape cer brother Rizq? Sila lah bentang projek baik tu..", aku bersuara.

"Korang yang berdua ni tak kisah kan?Abang Rizq nak bentang projek ni...", kata-kata itu dituju kepada I dan Kay. "No problem bro. Bentang lah..apa ada hal", Kay menyambut dituruti anggukan daripada I. Abang Rizq mengukir senyum lalu mula berbicara tentang projek yang baru diperolehinya.

"Majlis ni kat Pasir Gudang dan Batu Pahat. Majlis sebelah perempuan kat Pasir Gudang dan majlis sebelah lelaki kat Batu Pahat. Harga yang Abang Rizq buka RM2800. Tapi lepas bincang dan proses tawar menawar, akhirnya Abang Rizq terbaik hati la pula bagi harga RM2500 kat bakal mempelai ni", mukadimah dari Abang Rizq.

"Baik hatilah sangat tu..So, apa pakej dalam RM2500 tu? Bagi potongan sampai RM300. nanti kira-kira modal terkurang baru tau..", aku bersuara. Bukannya aku tidak kenal dengan Abang Rizq tu, selalu kalah kalau pelanggan minta kurang. At last, gaji aku yang kena potong.

"Abang Rizq dah buat kira-kira dah. Jangan takutlah. Everything is under control", seperti menduga apa yang ada dalam kepala otak aku. "Untuk pakej ni, kita akan bagi satu custom album besar dan satu custom album saiz biasa. Selain tu, kita akan bagi satu pendrive untuk softcopy gambar, bingkai gambar saiz 8R dan satu photo canvas saiz biasa. Ada apa komen mau beri?", terang Abang Rizq.

Aku mula mencongak. Kepala ligat berfikir dan membuat kira-kira." Ini untuk 2 hari punya majlis atau 3 hari?", akhirnya aku bertanya. "Untuk 2 hari majlis. Pagi nikah, petang sanding dan minggu depannya bertandang. 1 dan 8 Mei ni. Kau free kan?", penjelasan berserta soalan dari Abang Rizq.

Aku terus mencapai diari hidup aku melihat catatan yang peribadi aku. Akhirnya aku mengangguk tanda aku free pada masa dan tarikh tersebut. Pen aku capai dan terus membuat catatan di diari peribadi aku sambil disaksikan oleh Abang Rizq, Kay dan I.

"Nanti aku bagi kau RM700 boleh?, soal Abang Rizq. "Tu tak termasuk design album kan? Juast upah ambil gambar kan?", aku pula menyoal. "Tolonglah M, janganlah berkira sangat. satu album kau tolonglah design. Abang Rizq mana sempat nak design semua", Abang Rizq memujuk. Aku yang malas nak layan dan selalu akur sahaja ni pun mengangguk sahaja. "Yalah orang tolonglah..", aku membalas.
"Macam inilah bhai!! Terima kasih 150 juta kali!!", persetujuan aku disambut riang oleh Abang Rizq.
"Ane, ini semua kira!! saya bayar!", tiba-tiba Abang Rizq memanggil ane dan menuju ke kaunter pembayaran. Aku terdiam dan Kay juga terkejut. I pula cuma memandang Abang Rizq.

"Terima kasih bro!!", aku berteriak sambil mata menhantar Abang Rizq ke kereta. "Maka selamatlah duit aku...", ujar Kay sambil tersenyum. "Baik betul Abang Rizq tu", I bersuara sambil sengih meleret. "Baiklah sangat...", aku menjawab dengan nada agak memprotes.

"Awak kenapa M? Baiklah tu belanja kita semua", ujar I. Aku hanya mampu tersenyum dan melepaskan keluhan. "Dia bayar ni baru berapa ringgit sangat I oi...bakal dapat seribu lebih, memanglah belanja sekarang", tiba-tiba Kay bersuara. Sekali lagi aku cuma senyum. I agak lambat menyerap apa yang cuba disampaikan oleh Kay.

bersambung....

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More