Tuesday 23 April 2013

K.A.M.I

"Ane! sini mari, mau order juga!!", jerit Kay setiba di Habib. Bergegas pelayan di Habib tu ke meja kami. Almaklumlah, muka Kay ni memang jenis muka orang pecah rumah sikit. "Hah, korang nak order apa? hari ni aku belanja", Kay bersuara. 'Kay mahu belanja? memang terbaiklah hari ini..', gumam aku sendiri. "Kasi roti telur 1, roti kosong 1 dan teh ais 1", I membuat pesanan. Sampai 2 roti dia nak melantak sorang. Gila kentang juga mamat nerd ni. Bagi saya capati 2 dengan kopi O ais satu. aku pun pesanlah 2 juga disebabkan kelaparan yang amat setelah seharian menyiapkan kerja-kerja tambahan aku.

"Pantang sungguh bila dengar orang nak belanja. Dan dan terus order semua dua. Air tu tak nak order dua sekali ke?", perli Kay. I tersenyum dan aku juga tersipu. Bukanlah aku order dua capati tu sebab Kay nak belanja, kalau dia tak belanja pun aku memang nak order dua.."Bagi aku mee goreng mamak satu, roti kosong satu, dan teh tarik satu gelas besar", Kay membuat pesanan. Ane hanya mengangguk.  Tiada langsung sebarang catitan dibuat. Boleh ingat ke tu? Hebat!!

"Kau pun melantak ke Kay?", aku bersuara. "Habis tu, korang ingat kau orang aja boleh melantak?", soal Kay selamba. "Aku memang lapar sangat. Bukannya ambil kesempatan sebab kau nak belanja. Kalau kau tak belanja pun memang aku order 2 gak capati tu kawan..", aku cuba memberi penjelasan. "I pun", I menyampuk. Kelakar bila melihat I mengangguk. Itulah dialog dia memanjang.

Telefon bimbitku kucapai. Jari mula menekan punat mencari nombor yang pemiliknya bernama Rizal. Tiba-tiba bahuku ditepuk orang. "M berganda!!! capati pun berganda beb!!", sergah Abang Rizal diikuti deraian tawa. Aku menjeling menunjukkan rasa tidak puas hati disergah begitu. "Kalau aku ada sakit jantung, boleh kojol tahu tak!", aku melepaskan apa yang terbuku. I terkulat-kulat mengelap meja dek kerana air yang tertumpah. Kesian sungguh aku kat dia, disebabkan sergahan Abang Rizal, terdesak mamat nerd tu.

Tawa Abang Rizal terhenti sebaik terpandang wajah samseng Kampung Dusun milik Kay Benjamin. Akhirnya dia memohon maaf dengan muka yang agak kecut aku kira selepas terpandang Kay. Aku yang geli hati melihatnya. Abang Rizal tak pernah kenal Kay. Maka dia tidak pernah tahu siapa Kay. Bagi aku Kay memang punya gaya samseng, tapi hati dia ada taman. Mamat jiwang karat tahap maksima. Muka aja yang ganas, tapi hati banyak bunga.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More